Ensimmäisenä oppimistehtävänä minulla on kertoa kahdesta sosiaalisen median sovelluksesta. Toinen voi olla jo ennestään tuttu ja toinen uusi tuttavuus. Olin pitkään kaikenlaisia sosiaalisen median sovelluksia vastaan, en kokenut niitä omikseni ja en ymmärtänyt niiden hyötyä.  Nyt ihan hämmennyin, että olen kuitenkin kuulunut facebookiiin melkein kymmenen vuotta. Olen sitä mieltä, että se on hyvä verkostuitumisen väline. Olen löytänyt sen kautta uudelleen ystäviä, joita en ole tavannut sitten peruskouluaikojen. Pidän tiukkaa rajaa,en hyväksy kavereikseni ihmisiä, joita en tunne ja kavereina on sellaisia henkilöitä, joiden oikeasti haluan tietävä, mitä minulle kuuluu. Viime aikoina olen joutunut miettimään facebookin turvallisuutta ja kuinka paljon tietoa minusta oikeasti vuotaa ulospäin henkilöille, jotka voivat mahdollisesti käyttää tietojani väärin. Vastuu on jossain määrin itsellä, asetukset yksityisyyssuojauksessa täytyy olla kunnossa ja välttää osallistumaan kilapailuihin tai kyselyihin, joissa huomaamattaan antaa liikaa tietoa itsestään. Erilaiset itselle kohdistetut mainokset häiritsevät hieman, mutta olen ystävien jakamien tapahtumailmoistusten kautta löytänyt kivoja tapahtumia, joita en olisi muuten löytänyt. 

Uudeksi some-sovellukseksi valitsin twitterin. Twitteristä kuulin median kautta, ihmiset kertoivat iskulause-tyyppisiä mielipiteitään twitterissä. Twitterissä ei pysty tarinoimaan eikä vuodattamaan pitkästi, koska yksi twiitti on 140 merkkiä pitkä. Olen taipuvainen kirjoittelemaan pitkästi, joten se pitäisi minutkin kurissa.Twitterissä pystyy jakamaan lukemiaan mielenkiintoisia twiittejä, retwiittaamalla. Sillä tavoin mielenkiintoiset twiitit leviävät ja itse tärkeäksi kokemat asiat saavat näkyvyyttä. Twitterhän on eräänlainen mikroblogi, jota voi pitää päiväkirjamaisesti. Koska twitterissä on merkkirajoitus, se ei vei paljon aikaa ja sehän on ruuhkavuosissa vain hyvä asia.

Kansalliset ja kansainväliset yritykset käyttävät somen sovelluksia hyödykseen yrityksensä toiminnassa. Monella yrityksessä on markkinoinnissa ja viestinnässä omat some-vastaavat, jotka huolehtivat some-kanavista. Tehtävänäni oli tutustua kolmen yrityksen some-kanavien käyttöön. Kahdella yrityksellä some-kanavan etusivulta löytyy asiakaspalvelujen numerot ja aukioloajat, jos asiakkailla on kysyttävää. Se on mielestäni hyvää asiakaspalvelua. Myös uutta henkilöstöä rekrytoitiin kahdessa yrityksessä sekä twitterin ja facebookin puolella. Yhdessä yrityksessä sekä facebookin puolella korostuivat erilaiset kilpailut ja niihin osallistuminen. Kun some-feed täytyy pelkästään sellaisesta, oma kiinnostus lakkaa hyvin nopeasti. Asiatekstiä löytyi hyvin vähän. Toisen suomalaisen yrityksen sivuilla oli omien tuotteiden mainosten lisäksi ohjeita miten tuotteita voi hyödyntää. Lisäksi some-sovelluksissa oli tietoa, miten yritys laajentaa toimintaansa ja minkälaiseen toimintaa yritys osallistuu tuotteiden valmistamisen lisäksi. Tämä on mielestäni monipuolista somen hyödyntämistä. Viimeisin pohjois-suomalainen yritys erosi kahdesta aikaisemmasta yrityksestä, ettei sillä ollut twitterissä juurikaan mainoksia. Sillä oli eniten asiakkaita palvelevia vikailmoituksia ja häiriötiedotteita. Rekrytointi-ilmoituksia oli myös tällä yrityksellä. Mutta sen huomasin,että kun mainoksia ei juurikaan ollut sivut olivat paljon raikkaammaat, eikä tullut sellaista mainosähkyä. Paljon oli yritysten some-käytänteissä samaa, mutta virkistäviä eroavaisuuksiakin löytyi.

Työskentelen itse hoitoalalla ja meidän yritys ei vielä hyödynnä somea oikeastaan millään tavalla. Toki hoitoalalla täytyy muistaa lakisääteiset asiat kuten vaitiolovelvollisuus, mutta uskoisin, että mahdollisen sote-uudistuksen tullessa uusia mainoskanavia kannattaisi hyödyntää. Viralliset facebook tai instagram-sivut voisivat kertoa positiivisia faktoja yrityksen toiminnasta. Osastoilla voisi olla myös omia twitter-tilejä, joissa vastattaisiin nopeasti esim potilaan kysymyksiin tulevan toimenpiteen valmisteluista, ottamatta kantaa liian yksityiskohtaisesti kenenkään yksityiseen hoitoon. Mahdollisuuksia on, ne täytyy vain hyödyntää.